
Karriere
Fra faglig specialist til leder for 20: - Det kaldte på mig at arbejde med mennesker
Louises ønske om uddannelse og udvikling førte til et nyt job et helt andet sted i Sparekassen – og ledelsesansvar for 20 kolleger.
Louise Skovgaard Christensen vidste ikke, hvor afgørende det skulle blive, da hun udtrykte et ønske om personlig udvikling til en MUS-samtale. Det blev nemlig første skridt på vejen til en helt anden stilling og personaleansvar for en større gruppe kolleger i Sparekassen.
- Det tog fart derfra, for pludselig kunne jeg bare mærke, at der var noget vildt interessant her, siger hun.
Det var bare at komme i gang
Som kreditchef i Sparekassen Kronjylland sad Louise Skovgaard Christensen med et stort fagligt ansvar. Hun havde tæt kontakt til afdelingerne og blev opmærksom på, at de menneskelige relationer betød meget for hende i det kreditmæssige samarbejde.
- Jeg kunne især lige at arbejde med menneskene bag kreditdelen. Hvordan vi motiverede dem til at gå i den retning, vi gerne ville, forklarer hun.
Samtaler om Louises udvikling med hendes leder, afdelingsdirektør Martin Trampedach Schultz, og senior HR-partner Mette Møller Eriksen ledte hende ind på diplomuddannelsen i ledelse ”det personlige lederskab”. Den uddannelse tændte for alvor noget i hende.
- Jeg blev bare bekræftet i, at det motiverer mig at arbejde med mennesker. Det kaldte på mig. Jeg blev klogere på mig selv og mine kompetencer, og jeg blev bevidst om, at jeg godt kunne blive leder. Der var ingen grund var til at være i tvivl længere. Det var bare at komme i gang, siger hun.
En svær samtale
Den erkendelse var dog ikke uden bekymring. For hvordan fortæller man sin chef, at man ønsker noget andet – når man egentlig er glad for det, man har?
- Jeg var sindssygt nervøs, for det var rigtig sårbart for mig at sige: ”Jeg tror faktisk, der er noget andet, der kalder på mig”. Jeg ville ikke have, at det blev tolket som, at jeg ikke ville mit daværende job. For det handlede ikke om, at jeg var utilfreds. Der var bare noget andet, som jeg havde lyst til at udforske noget mere, end jeg kunne, hvor jeg var, siger hun.
Heldigvis blev hendes snak med Martin Trampedach Schultz præcis, som hun havde håbet på.
- Det blev taget virkelig godt imod. Derfra oplevede jeg det kun som et samarbejde om at hjælpe mig i den rigtige retning, siger hun.
Helt ny hverdag
I dag sidder Louise i en stilling, der er meget anderledes, end den hun kom fra i Kredit. Hun havde fået mod på at prøve kræfter med personaleledelse, og i en proces med flere både eksterne og interne ansøgere fik hun jobbet som funktionschef i Kundeservice. Louise startede i sit nye job i starten af 2025, og 20 medarbejdere referer i dag til hende.
- Nu får jeg bragt mig selv 120 procent i spil i forhold til mine værdier, hvordan jeg lykkes med at motivere, og hvad det er for et aftryk, jeg sætter på medarbejderne. Jeg har sluppet stort set alt det faglige, siger hun.
Louises arbejdsdag står nu på masser af samtaler med medarbejderne samt det organisatoriske arbejde med at få driften og hverdagen til at hænge sammen i kundeservice.
- Det er et komplekst arbejde, fordi vi er så forskellige som mennesker alle sammen. For mig handlede jobskiftet også om at udfordre mig selv. Nu ligger ansvaret for, at vi får driften til at køre, og at medarbejderne er glade og motiverede, hos mig. Dét ansvar var jeg klar til, siger hun.
Louise er taknemmelig over, at hendes ønske om at prøve noget andet blev taget så godt imod:
- Det er jo en cadeau til Martin. Han bakkede mig op hele vejen og så det som en mulighed for at udvikle en medarbejder – i stedet for at se det som, at han mistede en medarbejder. Det siger meget om en leder, siger hun.