Boliglån

Aktuelt

Sådan undgår du svindel

Vi hører af og til om forskellige forsøg på svindel. I håbet om at lokke personlige oplysninger ud af dig benytter svindlerne alt fra SMS’er, mails, telefonopkald og sociale medier. Fælles for de fleste er målet om at få adgang til dine penge.

Gode råd til at undgå svindel:

  • MitID er personligt. Du må aldrig udlevere dit MitID (eller NemID) til andre
  • Du må aldrig udlevere adgangskode til Netbank eller Mobilbank til andre. Din bank eller andre ringer aldrig for at få koder af dig til at hjælpe dig med et problem i Netbank
  • Del ikke dine betalingskortoplysninger med andre
  • Vær altid opmærksom på falske mails og hjemmesider (tjek fx adressen).
  • Vær kritisk, hvis du bliver bedt om at betale et restbeløb for levering af en vare. Der vil altid være betalt fragt på forhånd sammen med betaling af varen - der bliver derfor ikke opkrævet restbeløb. 
  • Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine koder eller MitID/NemID, skal du straks kontakte din bank og få dem spærret

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det er din rådgiver, der kontakter dig – eller en anden medarbejder i Sparekassen – så sig, at du vil ringe tilbage. Banker, politi, Nets og sundhedsmyndigheder – ja, faktisk ingen med gode hensigter vil nogensinde bede om at få adgang til eller kopi af dit NemID, din adgangskode til Netbank og Mobilbank eller dine konto- og kortoplysninger.

Aktuelle svindelformer:

Pas på dine ældre pårørende

Der tegner sig en tendens til, at der i øjeblikket er en svindeltype, hvor særligt ældre kvinder bliver ringet op. Svindlerne er meget overbevisende, og ofte går historierne på, at der er ved at ske et hackerangreb på ”offerets” konto, som svindlerne vil hjælpe med at undgå. De beder derfor om at få udleveret kortoplysninger og koder. Herefter har svindlerne adgang til at flytte store pengebeløb fra sit ”offers” konto.

Tag derfor en snak med dine ældre familiemedlemmer om, at hverken pengeinstitutter eller offentlige myndigheder beder om personlige oplysninger.

Du kan også læse mere om svindeltypen her - vi kalder den "mormorfraud"

Fupmails og SMS'er, der opkræver betaling

For tiden oplever mange uanset alder og køn at få falske mails og SMS'er fra nogle, der udgiver sig for at være Postnord, Netflix eller lignende, der beder om restbetaling. Vær derfor kritisk, før du trykker på links eller overvejer at betale. 





Kontakt os - og få personlig rådgivning

Som en del af Garant-millionen har Sparekassen Kronjylland uddelt 300.000 kr. til 10 fællesskaber, der alle er med til at inkludere og rumme mange forskellige mennesker.

Garant-millionen

Sparekassen Kronjylland støtter fællesskaber med 300.000 kroner

Dans, sang, teater, sport, spil, samvær og oplevelser. Gode fællesskaber findes i mange former, men fælles for dem er, at de øger menneskers trivsel og livskvalitet. Derfor har Sparekassen Kronjylland sat fokus på fællesskaber ved den første uddeling fra Garant-millionen, og det er nu kommet 10 fællesskaber til gavn.

Få ro i maven med et økonomisk overblik

Rådgivning

Kan du få pengene til at slå til?

Hvis energikrisen og de stigende priser udfordrer din økonomi for meget, så tag fat i din rådgiver. Så kan I sammen kigge på, hvad der skal til for, at du og din familie har råd til hverdagen, mens vinteren raser. Måske er den rette løsning for dig at sætte dit lån i Sparekassen på pause eller få et tjek af økonomien.

Nyheder

Ny opsparingskonto med renter

Nu kan du som privatkunde få en opsparingskonto, der giver positive renter - hvis du har din NemKonto hos os.

Undgå svindel

Digital sikkerhed

Sådan undgår du svindel og identitetstyveri

Vi, andre banker og offentlige myndigheder spørger aldrig om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald. Bliv klogere på, hvordan du undgår svindel og identitetstyveri - og passer på dine personlige oplysninger.