UDLAND

Betalinger og overførsler til udlandet



Korrekte bankoplysninger er særdeles vigtige forud for en udenlandsk overførsel. Hvis du skal sende beløb til udlandet, skal du sikre dig de korrekte bankoplysninger fra din kunde. Ellers risikerer du, at betalingerne forsinkes eller kommer retur fratrukket store gebyrer.

Betalinger indenfor EU i euro

Hvis du vil sende beløb i euro indenfor EU til den billigst mulige pris, skal du oplyse den udenlandske betalingsmodtagers IBAN-kontonummer og modtagers pengeinstituts navn og land og BIC-kode (også kaldet SWIFT-adresse) på betalingsinstruksen (som du kan udfylde i netbank eller via din rådgiver i afdelingen).

Når overførsler bestilles via netbank skal IBAN-kontonummeret indtastes UDEN mellemrum.

Ved alle overførsler i euro til et EU- eller EØS-land skal der være oplyst BIC (også kaldet SWIFT-adresse) samt IBAN-kontonummer på modtager uanset beløbsstørrelse. Hvis dette ikke oplyses, har modtagende bank ret til enten at afvise overførslen eller opkræve ekstra gebyr fra afsender for manuel behandling.

I netbank bliver IBAN-kontonummeret samt 5. og 6. karakter i BIC-koden valideret.

Blanket til bestilling af overførsel af penge til udlandet
Hvis du ikke har netbank, har du mulighed for at bestille en overførsel her:

Udfyld denne blanket på skærmen, print og send den via mail til din rådgiver. Blanketten skal være underskrevet.

Tidsfrister

Overførsler til udlandet bestilt i netbanken inden kl. 14:00 bliver gennemført samme dag.

Betalinger til og fra udlandet afregnes efter Sparekassen Kronjyllands markedskurs med tillæg/fradrag, der varierer for de enkelte valutaer.
Fondshandler afregnes med en aktuel markedskurs med tillæg/fradrag.

Du kan se de aktuelle kurser via din netbank på denne måde:

  1. I menuen ’Betalinger’, vælg opret betaling og 3. faneblad ’Udland’
  2. Nederst på betalingssiden kan du se "Priser på overførsel til udlandet"

Du kan se de aktuelle tillæg/fradrag i vores prisbog.

Du kan se vores generelle regler for overførsler til og fra udlandet her.

Konsekvenser ved forkerte/manglende oplysninger

Vilkårene for denne betalingsmåde er, at du som kunde er forpligtiget til at betale eventuelle ekstraomkostninger forbundet med at fremskaffe manglende/forkerte oplysninger.

Hvor stort et gebyr der er tale om, kan vi desværre ikke sige, da det til dels afhænger af, hvad modtagerbanken opkræver i gebyr i det enkelte tilfælde.

Læs om "Dine rettigheder, når du foretager betalinger i Europa"

Blanketter

1000-kronesedler

Kontanter

Farvel til 1.000-kronesedler og gamle seddelserier

1.000-kronesedlen og seddelserier til og med 1997 udgår. Det gør de 31. maj 2025 – i stedet er en ny seddelserie på vej de kommende år. Du har god tid til både at bruge de ældre sedler til betaling - og til at indløse dem.

Tilfredshed

Nyheder

Sparekassen Kronjylland har Danmarks mest tilfredse privatkunder

EPSI står bag den undersøgelse, der bredt bliver regnet som den mest valide, når det kommer til at måle kundetilfredshed. De har netop offentliggjort deres seneste undersøgelse af kundetilfredsheden i den finansielle sektor, og her ligger Sparekassen Kronjylland helt i top hos privatkunderne.

Sparekassen Kronjylland åbner ny afdeling

Nyt om Sparekassen

Sparekassen Kronjylland åbner afdeling i Vejle

Sparekassen Kronjylland har over de seneste år åbnet 13 nye afdelinger rundt i landet, og nu bliver et stort ønske opfyldt, når garantsparekassen kan åbne i Vejle.

Tilfreds

Nyheder

Undersøgelse fra EPSI og Sparekassen Kronjylland

Vi gennemfører i samarbejde med analysebureauet EPSI en undersøgelse af vores kunders tilfredshed med os. Er du kunde i Sparekassen kan du derfor ske at få en mail fra EPSI med en invitation til at deltage i undersøgelsen.