Rembursforløbet


Her vises rembursens kredsløb. Kredsløbet, som er vist her, tager udgangspunkt i en remburs, der er betalbar ved sigt.

Etablering af en remburs:

1: Der oprettes en kontrakt eller aftale imellem køber og sælger. Det aftales de to parter imellem at der handles via remburs. Det aftales i kontrakten eller aftalen hvilke betingelser rembursen skal indeholde, samt i hvilken form, rembursen skal udstedes.
2: Køber udarbejder og indleverer en rembursbegæring og anmoder sin bank om at udstede/åbne en remburs i af favør af sælger.
3: Købers bank fremsender rembursen til adviserende bank. Det er altid køber der foranlediger udstedelsen af en remburs.
4: Adviserende bank udleverer rembursen til sælger.

Udnyttelse af rembursen: 

5. Sælger afsender varen.
6. Sælger modtager forsendelsesdokument fra speditør.
7. Sælger indleverer de i rembursen foreskrevne dokumenter til adviserende bank.
8. Adviserende bank kontrollerer dokumenterne. Hvis dokumenterne er korrekte kan adviserende bank betale sælger, afhængig af hvor rembursen er gjort betalbar. Det er dog som oftest således af sælger først modtager sin betaling når udstedende bank har godkendt dokumenterne.
9. Adviserende bank videresender dokumenterne til udstedende bank.
10. Udstedende kontrollerer dokumenterne. Hvis dokumenterne er i overensstemmelse med de i rembursen krævede betingelser betaler udstedende bank til adviserende bank. Samtidig debiteres køber.
11. Dokumenterne fremsendes til køber.
12. Køber anerkender dokumenter overfor udstedende bank.
13. Køber præsenterer de nødvendige dokumenter når varerne er ankommet.
14. Varerne indklareres og udleveres til køber.

 

Læs også

Repræsentantskabsvalg 2024

Nu kan vores garanter stemme til repræsentantskabsvalget 2024

Det betyder at de har direkte indflydelse på Sparekassens fremtid. Som garantsparekasse er Sparekassen Kronjylland nemlig selvejende. Det betyder, at ingen aktionærer står og kræver et stort overskud, så de kan få udbytte. Til gengæld er vi gennem demokratiske valg styret af kunderne. Det giver os mulighed for at tænke langsigtet til glæde for både kunder, medarbejdere og samfundet.

Om Sparekassen

Sparekassen Kronjylland har Danmarks mest tilfredse kunder

Både blandt privat- og erhvervskunder ligger Sparekassen Kronjylland nummer 1 i ny undersøgelse. EPSI har netop offentliggjort deres nyeste undersøgelse af tilfredsheden blandt danske bankkunder, og mens der generelt er lav tilfredshed, er situationen en ganske anden i garantsparekassen Sparekassen Kronjylland.

Klaus Skjødt

Om Sparekassen

Halvårsregnskab 2024: Godt første halvår

Sparekassen har haft et godt første halvår af 2024. Halvårsregnskabet byder både på et godt resultat og understreger en fortsat stærk vækst. I første halvår har Sparekassen fået mere end 3.000 flere kunder.

Sparekassen Kronjylland etablerer stort skov- og naturområde

Om Sparekassen

Sparekassen Kronjylland etablerer stort skov- og naturområde

Sparekassen Kronjylland har købt ca. 170 hektar landbrugsjord, som fremover skal gøre en forskel for både klima og natur. Med tiden bliver der også mulighed for gode naturoplevelser.