Vi giver dig overblik over de økonomiske forhold, når en af dine nærmeste går bort

Bobehandling

Når en af dine nærmeste dør

Når ens kære dør, er der mange praktiske ting at tage stilling til, ikke mindst bobehandling, økonomi, arv efter afdøde osv. I den forbindelse melder mange spørgsmål sig. Er du klar over, hvilken indvirkning det har på din økonomi, når en af dine nærmeste dør? Vi hjælper dig med at få overblik over de økonomiske forhold og råd om, hvordan du skal forholde dig til alt det praktiske, når en af dine nærmeste dør.

Praktiske opgaver

Når en af vores kunder dør, får vi cirka fem hverdage efter dødsfaldet automatisk besked fra CPR-registeret. Du kan som pårørende også selv vælge selv at give os besked inden. Det kan være en god ide, så vi kan sørge for at sikre boets midler, og så din økonomi ikke går i stå.

Når vi får besked om dødsfaldet bliver afdødes konti, kort, depoter m.m. spærret. Har I fælleskonti til fx løn og betalingsservice, vil du, ind til skifteretten har udstedt en skifteretsattest, ikke have adgang til disse. Det sikrer, at boets midler kan blive udbetalt til retmæssige arvinger. Er du ægtefælle eller samlever, kontakter vi dig for at aftalte, hvad der skal ske med faste betalinger på afdødes konti eller fælleskonti.

Møde i skifteretten

Skifteretten tager stilling til, hvordan værdier og gæld efter afdøde skal fordeles til arvingerne. Man kalder det at boet gøres op og skiftes. Boet er afdødes aktiver og passiver – altså værdier og gæld. Det afgøres på basis af lovgivningen og et eventuelt testamente.

Har du anmeldt dødsfaldet til kirkekontoret, er du typisk skifterettens kontaktperson. Skifteretten kontakter dig tre til fire uger efter dødsfaldet og indkalder dig til et møde, hvor den finder ud af, hvem der er arvinger til boet.

Efter mødet i skifteretten bliver der udstedt en skifteretsattest. Den fortæller, hvem boets arvinger er. Herefter har arvingerne adgang til boets midler.

Dødsfald er svært, men vigtigt at italesætte

Det kan være svært at forholde sig til, at livet kan slutte i morgen. Men uanset alder er det en god ide at tage stilling til, for at undgå at skulle træffe svære beslutninger om økonomi midt i sorgen.

Tre ting du bør gøre for at sikre dig økonomisk, når din nærmeste går bort:

  • Tag stilling til, hvordan I sikrer jer selv og hinanden bedst
  • Sørg for, at I har hver jeres lønkonto, selvom I er fælles om økonomien i det daglige
  • Sørg for, at dine nærmeste let kan danne sig et overblik over din økonomi

Kontakt din rådgiver for at finde den løsning, der dækker dine behov bedst.

Brug for hjælp?

For at hjælpe dig med nogle af de praktiske forhold, der skal tages stilling til, har vi samlet lidt information om de mest almindelige opgaver, du som arving kan blive mødt af med hensyn til økonomi og arv efter afdøde. Dem finder du her.

Har du spørgsmål omkring det økonomiske i forbindelse med dødsfald, kan du naturligvis kontakte Sparekassen Kronjyllands bobehandlingsteam, som meget gerne hjælper dig.

Du kan skrive en mail til bobehandling@sparkron.dk eller ringe på 87 62 38 07.

Få et møde, når det passer dig

Relaterede produkter

Bobehandling

Seniorliv

Jeg skal lave testamente

Har du skrevet testamente? Hvis ikke, så bestemmer arveloven, hvordan arven efter dig skal fordeles.

Pension skilsmisse

Seniorliv

Har du de rigtige forsikringer?

Det er vigtigt, at du tager stilling til dine forsikringer, inden det er for sent.

Pension rådgivning

Seniorliv

Hos os får du økonomisk tryghed

Du får overblik over din økonomi, så du ved, hvordan du er stillet.

Pension ordning

Seniorliv

Når dit liv forandrer sig

Balancen mellem forsikring og opsparing skal være tilpasset dine aktuelle behov.

Læs også

Familie produkter

Garant

I alt 63 millioner kroner bliver udbetalt i renter til garanter

Er du en af Sparekassens 37.000 garanter, så får du i starten af april udbetalt 4,5 procent i rente af din garantkapital. Pengene bliver overført til din afkastkonto. Vi udbetaler i alt 63 millioner kroner til vores garanter.

Udlevér aldrig dit betalingskort til andre

Svindel

Ny svindelbølge hærger

De seneste dage er flere blevet forsøgt svindlet til at udlevere deres betalingskort. Især ældre mennesker er blevet ringet op med besked om, at deres betalingskort er i uorden eller er ved at blive svindlet – og at kortet derfor vil blive hentet af en medarbejder fra banken – eller politiet. Vi har set en stor stigning i denne svindeltype de seneste dage både i Sparekassen og på tværs af pengeinstitutter.

Få rabat på dyre- og forlystelsesparker

Nyheder

Påskeoplevelser med rabat

Er familien på udkig efter store oplevelser? Som kunde hos os kan du få rabat på en række forlystelses- og dyreparker over hele landet. Du kan købe billetter med rabat til hele familien.

Her er din nye MobilePay

Digitale løsninger

Har du set, at MobilePay er blevet opdateret?

Appen har fået nyt design og ny navigation. Som noget nyt er en WeShare-funktion også flyttet ind, så du nemt kan dele udgifter i en gruppe. Opdateringen får du i selve MobilePay-appen.